שמן דגים ופעילות אירובית: שילוב מנצח
04/05/2008 ד"ר ניבה שפירא
מאת: ד"ר ניבה שפירא, דיאטנית קלינית, אוניברסיטת ת"א דוברת עמותת עתיד של הדיאטנים הקליניים
בין הגורמים המוכרים ומקובלים כמגינים על הלב- פעילות גופנית שגרתית וצריכת חומצות שומן ארוכות שרשרת מסוג 3W ממקור של דגים או שמן דגים, נחשבות כיעילות במיוחד בשיפור בריאות הלב וחילוף החומרים. עכשיו מסתבר ששני הגורמים הם סינרגסטים זה לזה, וכי שילוב של פעילות גופנית עם צריכת 3W ביחד, יעיל עוד הרבה יותר מהשפעת כל גורם בנפרד. מטרת המחקר-נבחנו השפעות של תוספי 3W ופעילות גופנית- בנפרד וביחד- על הרכב הגוף ובריאות כלי הדם והלב.
מהלך המחקר נבדקו מתנדבים בעלי עודף משקל ( BMI מעל 25), עם לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול או טריגליצרידים גבוהות, אשר חולקו ל-4 קבוצות ההתערבות הבאות: קבוצה ראשונה- קיבלה תוספת של שמן דגים, קבוצה שנייה -קיבלה תוספת של שמן חמניות, היוותה קבוצת ביקורת לקבוצה ראשונה. קבוצה שלשית - קיבלה שילוב של תוספת שמן דגים וביצוע פעילות גופנית. קבוצה רביעית - קיבלה שילוב של תוספת שמן חמניות ופעילות גופנית, היוותה קבוצת ביקורת לקבוצה שלישית. יש לציין, שתוספת שמן הדגים ניתנה באמצעות 6 גר' שמן טונה ליום.
המשתתפים בקבוצות הפעילות הגופנית צעדו 3 פעמים בשבוע במשך שלושת רבעי שעה בעצימות של 75% מהדופק המרבי בהתאם לגילם. רמת השומנים, לחץ דם ותפקוד עורקי נבדקו בתחילת המחקר ולאחר 6 ו- 12 שבועות. הרכב הגוף הוערך ע"י קרני X בתחילת המחקר ולאחר 12 שבועות.
תוצאות המחקר 1. צריכת שמן דגים הקטינה את רמת הטריגלצרידים, הגדילה את רמת הכולסטרול מסוג HDL ושיפרה את ההתרחבות העורקית. 2. פעילות גופנית שיפרה את - arterial complianceמדד לגמישות דפנות כלי הדם. 3. גם שמן דגים וגם פעילות גופנית כל אחד בנפרד הקטינו את אחוז השומן בגוף.
מסקנות המחקר שמן דגים ופעילות גופנית מקטינים את אחוז השומן בגוף ומשפרים את חילוף החומרים ובריאות הלב. הגדלת הצריכה של חומצות שומן 3W בנוסף לביצוע פעילות גופנית יכול להוות אמצעי יעיל לשיפור הרכב הגוף והקטנת הסיכון למחלות לב. תוספת שמן דגים מהווה תוספת מומלצת, במיוחד אם זה משולב בפעילות גופנית יומיומית.
מקור: Am J Clin Nutr. 2007 May;85(5):1267-74, Hill AM
|