אגוזי מלך: האם לקחת ללב?
13/05/2007 אורית מגלד בן אריה דיאטנית קלינית
בשנות ה-50 נודע כי באזור יוון וספרד זכו התושבים לאריכות חיים ולאיכות חיים גבוהה. ממצאים ממחקרים אחרונים מאשרים כי בכוחה של התזונה הים תיכונית שמקורה באזורים אלו לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם. התזונה מבוססת על שמן זית ואגוזים והיא מסייעת להפחית גורמי סיכון למחלות לב כמו שומנים בדם, יתר לחץ דם, איזון רמות הסוכר וסמני דלקת.
במחקרים אפידמיולוגים רחבי טווח הוכח כי אכילה יומית של אגוזים ,עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם עד חצי! האגוזים עשירים בסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים ומכילים שומן בלתי רווי המסייע בהגנה על הלב. מבין האגוזים, יוצאים מן הכלל אגוזי המלך .הם האגוזים העשירים ביותר בחומצת השומן החיונית- אומגה 3 ומהווים מקור חשוב לחומצת שומן זו. אגוזי המלך הם גם העשירים ביותר בנוגדי חמצון ,לפי מחקר נורווגי שסקר 100 מזונות מהטבע ומצא כי לאגוזי המלך נוגדי חמצון פי 50 משקדים ומאגוזי לוז ופי 2 מרימון. במחקרים קליניים נמצא כי אכילה יומית של אגוזי מלך הובילה להפחתה של רמות הכולסטרול, הטריגליצרידים, הפחתת סמני דלקת ושיפור גמישות העורקים , אפילו בשילוב עם ארוחה עתירת שומן רווי. המשתתפים במחקרים דיווחו כי שילוב אגוזי המלך בתפריט היומי סייע לשמור על הדיאטה ותרם לתחושת השובע.
את אגוזי המלך הקלופים כדאי לאחסן באריזה אטומה במקפיא. 3-7 אגוזי מלך ביום יעשירו את התפריט יגוונו את המאכלים ויתרמו לאירוח בריא ולבריאות הלב.
|