מחקר: הנקה מפחיתה משמעותית את הסיכון לסרטן שד
12/03/2008מדור רפואת נשים
מחקרים שנערכו בעבר מצאו כי ככל שעולה גיל האישה בעת הלידה הראשונה, וככל שיולדת פחות ילדים, עולה הסיכון לחלות בסרטן השד. מחקר משווה ראשון מסוגו בתחום, שנערך במחלקה לרפואה מונעת באוניברסיטת דרום קליפורניה, בשיתוף המחלקה לתזונה באוניברסיטת אוסלו, נורבגיה, בדק את הקשר בין מספר לידות, גיל בעת לידה ראשונה, הנקה וגיל בעת תחילת הווסת וסיכון לסרטן שד. החוקרים ניתחו עשרה מחקרים מבוקרים שנערכו בנושא ופורסמו בין השנים 1995-2006.
מניתוח תוצאות המחקר עולה כי בעוד גיל לידה מוקדם הפחית את הסיכון לסרטן שד רק בקרב חלק מהנשים שאובחנו עם סרטן שד הרגיש לטיפול הורמונאלי (מדובר בכשני-שליש מהחולות), הנקה ותחילת ווסת בגיל מאוחר הפחיתו את הסיכון לסרטן בקרב כל אוכלוסיית המחקר ללא הבדל ברגישות לאסטרוגן או פרוגסטרון. "מחקרים מצאו כי כל לידה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד הרגיש לטיפול הורמונאלי ב 11%. כמו כן לנשים שילדו מאוחר בפעם הראשונה, ישנו סיכון מוגבר ב- 27% לחלות בסוג סרטן זה. מספר הלידות או גיל האישה בעת הלידה הראשונה לא היה קשור לסיכון לסרטן שד שאינו רגיש לטיפול הורמואלי", אמרה מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "מאידך, גיל מאוחר של קבלת וסת והנקה הפחיתו את הסיכון לחלות בשני סוגי סרטן השד – הרגיש והלא רגשי לטיפול הורמונאלי. החוקרים הציעו הסבר אפשרי לכך, לפיו ידוע שהריון יוצר אפקט מגן מסרטן השד כי רמות הורמון האסטרוגן יורדות גם לאחר תקופה מסוימת לאחר ההיריון וההנקה מאפשרת הגנה נוספת כי ייצור הורמון האסטרוגן מדוכא בזמן ההנקה", הוסיפה מירי זיו. "מתברר כי הנקה מפחיתה ואף מקזזת את הסיכון לסרטן שד גם בקרב נשים בסיכון גבוה יותר, שילדו לראשונה מעל גיל 25. כלומר מדובר בהתנהגות שניתן במקרים רבים לאמץ להפחתת הסיכון המוגבר הקשור באורח החיים המערבי המודרני המאופיין בקבלת מחזור בגיל צעיר יותר – תופעה המושפעת מתזונה והעדר פעילות גופנית - ולידה בגיל מאוחר יותר". המחקר פורסם בכתב העת האמריקאי לחקר סרטן השד Breast Cancer Research.
האגודה למלחמה בסרטן ממליצה : • החל מגיל 20 חשוב שתכירי את שדייך ואת השינויים החלים בהם. ככל שתכירי טוב יותר את גופך, תוכלי להבחין בשינויים במידה והם קיימים ולפנות לרופא ולברר את טיבם. • בדיקה ידנית של השד חשוב שתבוצע על-ידי רופא, שהתמחה בבדיקת שד. • יש לבצע בדיקת ממוגרפיה מגיל 50 ומעלה מדי שנתיים, באופן סדיר. • לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון, להן אם או אחות שחלו בסרטן, הבדיקה מומלצת מגיל 40, פעם בשנה, או בהתאם להמלצת הרופא.
מקור: האגודה למלחמה בסרטן.
|