רפואה.אינפו 09/03/2008
האגודה למלחמה בסרטן: ממצאים אלו מדאיגים לאור הנתונים שפורסמו לאחרונה המצביעים על עליה חדה בהרגלי השתיה של הישראלים
מחקר מקיף ביותר שפורסם לאחרונה ב- International Journal of Cancer, בדק את הקשר שבין הרגלים תזונתיים, סגנון חיים וסביבה, לתחלואה בסרטן המעי הגס והחלחולת. לצורך כך בדקו החוקרים כחצי מליון איש מ-23 מרכזים בעשר מדינות אירופאיות (דנמרק, צרפת, יוון, גרמניה, איטליה, הולנד, נורווגיה, ספרד, שבדיה ובריטניה). גיל הנבדקים הממוצע היה 35-70 שנה. החוקרים חילקו שאלונים לנבדקים אודות מספר הכוסות הסטנדרטיות של משקאות אלכוהוליים שונים (כגון: בירה, יין, ליקר וכדומה) שהם צרכו ביום או בשבוע במהלך השנה שקדמה למחקר, ובשנות חייהם המוקדמות יותר. החוקרים עקבו אחר מצבם הרפואי במשך למעלה מ-6 שנים.
בסיום המחקר אובחנו 1,833 מקרים של סרטן המעי הגס והחלחולת. מניתוח התוצאות עולה כי ככל שהרגלי השתיה "כבדים" יותר, גברים ונשים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת. נמצא ששתיית בירה מעלה יותר את הסיכון לסוג סרטן זה, לעומת יין. יש לציין כי נמצא קשר חזק יותר בין אלכוהול והסיכון לסרטן זה בקרב מעשנים, לעומת אלו שאינם מעשנים.
לסיכום, קובעים החוקרים, צריכת אלכוהול הן לאורך החיים והן לאחרונה, מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת בקרב אנשים הצורכים בין 30 ל-59.9 גרם אלכוהול ליום, לעומת אנשים הצורכים בין 0.1 ל-4.9 גרם ליום. צריכה גבוהה של אלכוהול לאורך החיים העלתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת ב-23% וצריכה גבוהה של אלכוהול "לאחרונה", העלתה את הסיכון ב-26%. "בעבר, תופעת השתיה האלכוהולית הגבוהה, לא היתה מדאיגה בישראל. ממצאים אלו מדאיגים במיוחד לאור הנתונים שפורסמו לאחרונה המצביעים על עליה חדה בהרגלי השתיה של הישראלים, ובעיקר בקרב צעירים", אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "לכן, תוצאות מחקר זה רלוונטיות היום יותר מתמיד גם לחיים בישראל. אנו קוראים לציבור שלא לצרוך משקאות אלכוהוליים בצורה מופרזת, להקפיד על אורח חיים בריא, ובכך להפחית את הסיכון למחלות רבות ובהם סרטן". |