רפואה.אינפו 25/03/2008
ריכוז גבוה של חמוציות מסייע בהרס התאים הסרטניים ועצירת התפשטותם
מחקר חדש, שנערך באוניברסיטת אוהיו בשיתוף אוניברסיטת רוטגרס שבארצות הברית, קבע כי שתייה של מיץ חמוציות מונעת את גדילתם והתפשטותם של תאים סרטנים בחלל הוושט ואף מביאה להריסתם. המחקר מקשר זאת לרכיבי האנטי אוקסידנטים, שהם נוגדי חמצון טבעיים, המצויים במיץ החמוציות, הנקראים פרואנטוציאנידים ונחשבים כיעילים במיוחד. במסגרת המחקר החדש, בחן צוות החוקרים את השפעתו מיץ חמוציות אשר יצרו במעבדה ממיצוי של חמוציות. המיצוי נבדק על תאי סרטן שגודלו בתרבית תאים במעבדה, אשר נחשפו לריכוזים שונים של המיץ, לעומת דגימות תאים בתרבית ששימשו כקבוצת ביקורת.
מניתוח ממצאי מהלך הניסוי נראתה השפעה ניכרת של מיצוי החמוציות על הרס התאים הסרטניים, בשיעור של כ – 44% לעומת התאים הסרטניים שלא נחשפו למיצוי החמוציות. בין היתר, מצאו החוקרים כי ככל שהתאים הסרטניים נחשפו לריכוזים גבוהים יותר של מיצוי חמוציות ולמשך זמן ממושך יותר, כך גדלה ההשפעה של הרס התאים הסרטניים ועצירת התפשטותם.
מסקנת החוקרים היא, כי למיצוי של חמוציות, אשר עשיר ברכיבים פרואנטוציאנידים, שהינם כאמור אנטי אוקסידנטים טבעיים, יש השפעה מדכאת על תאי סרטן הוושט, המאטה את קצב גדילתם, מעכבת את התפשטותם ואף מביאה להריסתם.
המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי האמריקאי לכימיה חקלאית ותזונתית (Journal of Agricultural and Food Chemistry) ומצטרף לשורה של מחקרים חדשים שפורסמו לאחרונה אשר מצביעים על האופן בו המרכיבים נוגדי החמצון הייחודים המצויים במיץ החמוציות מחזקים את מערכת החיסון, מונעים זיהומים במערכת דרכי השתן ומסייעים בהורדת הסיכון למחלות לב וסרטן. עם התקדמות המחקר המדעי בעולם הולכות ומצטברות עדויות רפואיות נוספות לכך שמיץ חמוציות והשפעתו נוגדת החמצון יכול לשמש גורם מסייע גם באזורים נוספים בגוף ובטיפול בסרטן שכבר קיים.
סרטן הושט היא מחלה יחסית נדירה, אך שכיחותה עולה עם הזמן. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן מדי שנה מאובחנים בישראל כ- 100 חולים חדשים עם סרטן הוושט, רובם גברים בגיל מבוגר. הגורמים למחלה אינם ידועים באופן מוחלט אולם הוא שכיח יותר אצל אנשים, הסובלים באופן כרוני מריפלוקס, שהינו החזר חומצי, הגורם לעלייה של תוכן הקיבה למעלה. סרטן הושט נפוץ יותר בקרב מספר אוכלוסיות במזרח הרחוק ובמרכז אסיה. הדבר מצביע על כך שייתכן ותזונה לקויה או היבטים סביבתיים משפיעים על התפתחותה של המחלה. בנוסף שכיח יותר סרטן זה בקרב מעשנים, צרכני אלכוהול בכמויות גדולות או אנשים הסובלים מאכלזיה (אובדן יכולת ההתכווצות) בוושט.
|