עמוד הבית   עמוד הבית


מחקרים מראים: הכותרות מזיקות לכם
Popular Science   03/06/2007

לחיים! לדברי המדענים יין אדום מעכב את ההזדקנות
ה"אקספרס" (בריטניה)
2 בנובמבר 2006
המחקר:  "רזבראטרול משפר את הבריאות ואת יכולת ההישרדות של עכברים הניזונים מתפריט עתיר קלוריות", נייצ'ר, 2006
הממצאים המומצאים: התקשורת הפריחה סם פלא חדש כשמחקר של בית הספר לרפואה בהרווארד הראה כי רזבראטרול, תרכובת שהתגלתה ביין אדום, לא רק שמעניקה לעכברים בעלי עודף משקל אנרגיה זהה לזאת של אחיהם בעלי הממדים הרגילים, היא גם מאריכה את תוחלת חייהם בכ-20 אחוזים.
האמת המרומזת: "אנחנו לא חיפשנו קשר ליין אדום", אומר החוקר ג'וזף בור. "זה רק צירוף מקרים שהמולקולה נמצאת ביין אדום". בלי כל קשר, מינוני הרזבראטרול שבמחקר היו גדולים בהרבה ממה שבן אדם או עכבר מסוגלים להטמיע מיין בלבד. על פי אחת ההערכות, בן אדם יאלץ לשתות 750 בקבוקים, או יותר, מדי יום כדי לקבל את שווה הערך הכמותי של הרזבראטרול שהוחדר לעכברים.
השורה התחתונה:  יין אדום אינו מכיל רזבראטרול בכמות שיש בה כדי לתת לבן אדם יתרון בריאותי כלשהו, כמו כן איננו יודעים אם השפעותיו על עכברים יבואו לידי ביטוי גם בבני אדם.


מגש פיצה מכת מחץ לסרטן
קונטיקט פוסט (ברידג'פורט. קונטיקט). 21 ביולי 2003
המחקר: "האם פיצה מגינה מפני סרטן?" כתב העת הבינלאומי לסרטן, 2003
הממצאים המומצאים: לדבריו של מחבר המחקר, סילוואנו גאלוס ממכון מריו נגרי לחקר תרופות שבמילנו, איטליה, התשובה היא “SI”! ב-S רבתי – לפחות כשהדברים נוגעים בסרטן של דרכי העיכול. גאלוס ועמיתיו לכתיבה סקרו את התיקים הרפואיים של 4,999 איטלקים שאצלם לא התפתח סרטן ושל 3,315 שאצלם הוא כן התפתח והגיעו למסקנה שאכילת פיצה פעם בשבוע היא "אינדיקטור מועדף" במניעת סרטן הוושט, הפה, המעי הגס והחלחולת.
האמת המרומזת: פיצה איטלקית, מכינים, בדרך כלל, עם שמן זית, עגבניות טריות ופיסות של גבינת מוצרלה טבעית, והיא שונה מאוד מהפיצה פפרוני-גבינה-מעובדת, מוקש הבטן שהאמריקאים בולסים. קרוב לוודאי החוקרים פשוט הצביעו על כך  שאוכלי פיצה איטלקים נהנים מתפריט ים-תיכוני, מסורתי ובריא יותר מאלה שאינם אוכלים פיצה.
השורה התחתונה:  מדבריו של גאלוס משתמע כי : "אם תחזור על אותו המחקר בארצות הברית, מן הסתם תקבל תוצאות שונות".


הפאב מועיל לך יותר מהמכון הכושר
הסאן (בריטניה)
22 ביוני 2006



המחקר:
 מחקר שלא פורסם, ג'ון פולטס, אוניברסיטת ויסקונסין, הוצג בוועידה השנתית של האגודה האמריקאית ללב
הממצאים המומצאים: המודעות וטענות הבריאות שלהן הוחרמו כבר לפני שנים רבות, אולם חוקרים באוניברסיטת ויסקונסין הגיעו למסקנה שבירה גינס עשויה להועיל לכם אחרי הכל, או לכל הפחות היא טובה יותר מלאגר. אחרי שהזריק לשמונה כלבים בירה גינס חזקה במיוחד או בירה הייניקן, מצא החוקר ג'ון פולטס שהבירה ה"מחוזקת", החביבה, היתה יעילה במניעת קרישת טסיות הדם פי שלוש מהבירה הקלה, קרוב לוודאי הוא אומר, בגלל תכולה גבוהה של פלבונואידים נוגדי חמצון שיש בה.
האמת המרומזת: בבני אדם, האפקט הרפואי של פלבונואידים אינו מוכח. מה שידוע הוא כי אלכוהול גורם לנזקים בכבד. בכל מקרה, גם פירות וירקות מכילים פלבונואידים, מרכיב בריא בכל תפריט בריאות, ללא ספק.
השורה תחתונה: בירה איננה משקה בריאות.


משחקי וידיאו מספקים צרכים פיזיולוגיים
סי בי סי (קנדה) 27 בדצמבר, 2006
המחקר: "כוח המוטיבציה שבמשחקי הווידיאו: גישה תיאורטית להנעה אישית", מוטיבציה ורגשות, 2006
הממצאים המומצאים: במחקר הזה ניסו חוקרים מאוניברסיטת רוצ'סטר לקבוע כיצד משחקי וידיאו משפיעים על תחושות הרווחה האישית, ההערכה העצמית והסיפוק של השחקנים. לצורך זה הם ביקשו מ- 200 תלמידי קולג, לשחק 'סופר מריו 64', סופר סמאש ברו'ס ומשחקי נינטנדו 61 אחרים וגילו כי לפחות בטווח הקרוב, המשחקים יכולים להעניק לשחקנים תחושת הישג ולשפר את תחושת ה"רווחה הפסיכולוגית" שלהם.
האמת המרומזת: יש בהם ברגשות חיוביים אלה, כך כתבו החוקרים, "מוטיבציה בסיסית דומה לזאת המתקבלת מצורות בילוי אחרות כגון ספורט". בנוסף, המשחקים מתישים, או "מפחיתים את המרץ". סיכום המחקר: "יתכן כי מוקדם מדי להסיק על קיומו של קשר שלילי בין משחקי מחשב לבין תחושת רווחה" – במילים אחרות, אנחנו עוד לא בטוחים שהם מזיקים.
השורה התחתונה: משחקי וידיאו עשויים להעניק עידוד זמני להערכה העצמית, אולם הדבר נכון גם לגבי אינספור פעילויות אמיתיות.


שוקולד עדיף על ברוקולי
ניוזדיי (ניו יורק), 30 באוקטובר 2006



המחקר: "שוקולד ומניעה של מחלות לב וכלי דם: סקירה שיטתית", תזונה וחילוף חומרים, 2006
הממצאים המומצאים: חוקרים בבית הספר לרפואה ציבורית בהרווארד מצאו כי הפלבונואידים שבשוקולד, בדומה לתרכובות דומות ביין אדום ובמיץ אשכוליות, עשויים להגן על מערכת הלב וכלי הדם.
האמת המרומזת: מרבית התועלת שהמחקר מצא בשוקולד – שוקולד כהה בעל תכולה גבוהה של קקאו, דרך אגב, ולא כל מיני ממתקים עתירי סוכר – היו אומדן משוער שנבע מניסויים לטווח קצר. נחוצים ניסויים אקראיים בטווח הארוך כדי לאשש את הקשר לבריאות הלב.
השורה התחתונה: תיהנו משוקולד במתינות, אבל אל תחשבו שהוא מזון בריאות בדומה לירקות ירוקי עלים.

 

האם אתם שותים מספיק קפה? האיצו את הבריאות.
הקומרסיאל אפיל (ממפיס, טן.) 9 באוקטובר, 2006
המחקר: "צריכת קפה וסיכון לסוכרת מטיפוס 2", כתב העת של החברה האמריקאית לבריאות, 2005
הממצאים המומצאים: מניתוח 15 מחקרים שנעשו בהרווארד עולה כי קפה מסוגל לצמצם בשליש את הסכנה ללקות בסוכרת מטיפוס 2.
האמת המרומזת: שני ספלים ביום אינם עושים את זה. כדי להשיג את מלוא התועלת נדרשים שישה או שבעה ספלים (גם קפה נטול קפאין מתאים לצורך זה).
השורה התחתונה: חוקי השכל הישר: צריכת יתר של קפאין אינה הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכול לחלות בסוכרת.


עבודת משק הבית מצמצמת את הסכנה לחלות בסרטן
וויקנד אוסטרליאן 30 בדצמבר 2006
המחקר: "פעילות גופנית וסיכונים לסרטן השד: המחקר האירופי העתידי בנושאי סרטן ותזונה". מניעה וסמנים ביולוגיים לאפידמיולוגיה של סרטן, 2007
הממצאים המומצאים: המחקר הזה עקב אחר 218,000 נשים אירופיות שגילן נע בין 20 ל-80 שנים ומצא כי סביר להניח שפעילות מוגברת בעבודת משק הבית מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן השד בקרב נשים בגיל העמידה ונשים קשישות.
האמת המרומזת: אל תמהרי להחליף את נעלי הספורט במטאטא. תרגול הוא תרגול וגם – נחשי מה? זה טוב בשבילך.


אנחנו נמנעים מחשיפה לשמש ומשלמים על כך
קנזס סיטי סטאר (מיזורי), 6 ביוני 2006
המחקר: "חשיפה לשמש ותמותה ממלנומה", כתב העת של המכון הלאומי לסרטן, 2005
הממצאים המומצאים: מחקר זה שכלל יותר מ-500 חולי מלנומה – אחת הצורות החמורות יותר של סרטן העור – מצא מתאם חיובי בין חשיפה לשמש לבין שיעורי הישרדות. הרעיון הוא שוויטמין D, שהעור מייצר בעת החשיפה לאור השמש, מסייע לריסון המחלה.
האמת המרומזת: לא בזבזנו שנים בחוף הים בהתבצרות מאחורי שמשיות ובצביעת הפנים בסגנון אמנות הקבוקי, לשווא. כן, מן הסתם מעט חשיפה לא מוגנת לשמש היא רעיון די טוב, אולם אין במחקר הזה משום אור ירוק המאשר לנו להתמרח בחמאת קוקוס ולהיטגן.
השורה התחתונה: כוויות שמש הן, עדיין, הגורם העיקרי לסרטן. הימנעו מהן.


יודה טעה: כעס הוא טוב
טורונטו סטאר 27 בנובמבר 2005
המחקר: "רגשות הנחשפים בהבעות הפנים מעוררים תגובות נוירואנדוקריניות וקרדיווסקולריות", פסיכולוגיה ביולוגית, 2007
הממצאים המומצאים: איך הייתם מרגישים אילו מישהו היה מקניט אתכם בזמן שאתם מנסים לספור לאחור מ-6,233 בכפולות של 13? כן, אתם עלולים להתעצבן קצת, וכך עשו רבים מקרב 92 המשתתפים במחקר של אוניברסיטת קרנגי מלון. עם זאת, היו גם כאלה שהגיבו להקנטות בפחד, ולא בכעס. מהתבוננות בפניהם של האנשים וממדידת רמות הקורטיזול שלהם הסיקה המחברת, ג'ניפר לרנר, כי הנבדקים שביטאו כעס ותסכול במהלך התרגיל שיחררו פחות הורמון לחץ בהשוואה לאלה שחששו לפשל.
האמת המרומזת: מהממצאים עולה כי אם תתעצבנו במשך דקה או שתיים על האיש במכונית הלקסוס שחתך אתכם  בכביש לא תרשמו שיאים ברמות הלחץ כמו שתרשמו אם תגיבו בפחד – ולפיכך זה בריא יותר. אולם אין זה בא לומר כי זעפנות היא הדרך להארה.
השורה התחתונה: מומלץ לשחרר לחץ מדי פעם. אבל לכעוס כל הזמן, כשזה בא לידי ביטוי במחלות של כלי הדם, איננו בשום פנים ואופן הדבר הנכון.
הכותב ג'יסון דאלי צורך בדיוק כוס אחת של 180 מ"ל יין אדום ליום.


מיומנויות של ספקנים
ארבע שיטות כיצד לא להיות חמור-מדע קופץ בראש
1 קראו לעומק  -  כדי להבין את המשמעות המדעית האמיתית שמאחורי הכותרות, חפשו את המאמר המצוטט. קחו בחשבון את המוניטין של כתב העת ושל מחבר המאמר, וכן את מקורם של ממצאי המחקר לפני שאתם מתפתים להאמין לכתוב.
2 תנו אמון בחושים שלכם  -  רק משום שמדען מאמין במחקר שלו/ה אין זה מחייב גם אתכם. הקדישו מחשבה ביקורתית למסקנות המאמר, אשר לעתים אינן נובעות בצורה הגיונית מתצפיות המחקר.
3 בדקו את המינונים  -  יש "מזונות פלא" אשר כדי להשיג מהם יתרונות כלשהם יש לאוכלם בכמויות לא אנושיות. וההקשר חשוב. אל תיטעו להחליף בין מצרך מזון שלם לבין מרכיב או חומר כימי מועיל, יחיד שהוא מכיל – או להיפך.
4 פעולה מושהית – בדרך כלל נדרשים שנים של עבודת מעבדה ומחקרים עוקבים כדי לאמת טענת בריאות. אל תשנו את התפריט או את ההרגלים שלכם בגלל הסיפור. עדיף שתמתינו להצטברות ההוכחות.


מאת ג'ייסון דאלי



הרשם למנוי היכרות למגזין
חזור


או


חיפוש מתקדם

קטגוריות לבחירה

  רפואה כללית
  בריאות האישה והגבר
  בריאות הילד
  עור ורפואה אסתטית
  בריאות הנפש
  תזונה
  סרטן ומחלות דם
  עיניים ואף אוזן גרון
  ניתוחים – כירורגיה
  תרופות
  בריאות הפה והשיניים
  שלד ומפרקים
 
פינת הרופא
 פתח דף בית ללא תשלום
 עדכן את דף הבית שלך
 רוצה לנהל פורום?
 כניסה לפורטל המקצועי
רופא בפוקוס
דר' זלוטניק אמנון
כירורגיה של בית החזה
דף הבית
הצטרפו לאחרונה
דר' סלים ראיד
פניק יוסף
דר' בירון - שנטל טל
דר' גולדשטיין לי
דר' לשם שוקי
 

הרצאות מכנסים

הרצאות נוספות

 
  משוב   מי אנחנו   פתח דף בית אישי   הצהרת משתמש   תנאי שימוש   פרסמו אצלנו IWMS™ inside